Μουσικοί

ΙΣΤΟΡΙΣΜΕΝΟΙ «ΒΙΟΙ ΑΓΙΩΝ ΟΡΓΑΝΟΠΑΙΚΤΩΝ» ΤΗΣ ΜΕΤΕΜΦΥΛΙΑΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

«Παλίμψηστον» ταυτοσήμου θέματος, η της τότε πραγματικότητος φωτογραφική αποτύπωσις και οι εκφάνσεις της μέσω της πραγματικότητος του εικονο-γραφέα της σήμερον. Η Εμπειρίκειος «σήμερον ως αύριον και ως χθές» συμπλέει με τρεις διαφορετικές τέχνες για την, κατά τον Πλάτωνα, μόνη αληθινη γέννηση, την γέννηση του ωραίου.

Η κομπανία των μουσικών υποβαστάζουσα εν σιωπή την συνοδεύουσαν απουσία των ηχων τους, ο φωτογράφος της άηχης καταγραφής κι′ ο εικαστικός της σήμερον, παλεύων για την υποκατάσταση της αλαλίας μέσω μηχανευμάτων της τέχνης του, συγκατοικούν, ως “πίνακες” πια, στον ασυγκέραστο ρυθμό τους. Οι, σαν τοιχογραφίες και σαν φορητές εικόνες, πίνακες ίστορίζουν μικρά «έπη» αγνώστων λαϊκών καλλιτεχνών της παραδοσιακής μας μουσικης σε μιαν Έλλάδα, που μόλις αναδύεται απο το αίμα του εμφυλίου της σπαραγμού και που, πιστή στο «νόστιμον ήμαρ» της επιβίωσης, καλλιεργεί στους άγονους αγρους τού καθημερινού της βίου τους εθιμικούς σπόρους, που θα συγκροτήσουν τον κοινωνικό της ιστό.
Οι συντεχνίες των μουσικών της ελληνικής υπαίθρου στα πάλκα, στις πλατείες, στους γάμους, στα πανηγύρια είναι η απτή πραγματικότητα τού πολιτισμού που δεν αναλίσκεται, αλλά που εγκαθίσταται ως αδήριτη αναγκαιότητα, είναι η απ’ όλους αποδεκτή φωνή της παράδοσης, που θα λειτoυργήσει θεραπευτικά ως προς το αδιάλειπτο «εν εγρηγόρσει» της συλλογικής μνήμης. Το πρόσωπο, το ένδυμα, το όργανο, το πάλκο, ο περίγυρος και οι συμμετέχοντες μαρτυρούν το ήθος της εποχής τους.

Ο Νίκος Κουλουμπρούκας κωδικοποιει αυτό το ήθος προσδίδοντας τον προσωπικό του ρυθμό ευαιασθησίας στα επιφαινόμενα του αρχικού υλικού, της παλιάς φωτογραφίας. Η αγιοποίηση και το κάλλος του σύμπαντος φωτογραφικού παρόντος λαμβάνουν το χρίσμα του «ες αει» μέσω της άλω που στέφει τα σώματα, τα πρόσωπα, τα χέρια και τα μουσικά όργανα. Είναι η άλως και το χρυσάφι τού μόχθου, της χειρωναξίας και τού διατεθήναι, που ή Τέχνη απαιτεί.

Ιωάννης Τράντας, 17-11-1996 Βόλος

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*
Website